De champagne op zichzelf is weinig vernieuwend. Kwalitatief krijg je meer van het nodige koolzuurhoudende. Nee, Zarb brengt oude wijn in nieuwe zakken. De nieuwe champagne dankt haar naam aan het Franse slangwoord voor 'Bizar' en wil ophefmakend zijn met de opdruk van de flessen. Dat er Nederlanders achter zitten én dat er reclamejongens bij betrokken zijn, is het zoveelste bewijs dat ze daar van alles een business kunnen maken, én vooral dat het bij hen niet bij een idee blijft. Enfin, ondernemerschap juich ik altijd toe, al zeker als het bijdraagt tot meer esthetisch consumentisme. Design zal knallen. Op een goed 2010, Zarb.
Naar de letter
©
STOF
woensdag 30 december 2009
Chris Labrooy, de in London gebaseerde grafisch vormgever, heeft enkele lettertypes omgezet naar 3D-vormen. Waanzinnig en bovendien heeft hij ook architectuur naar de letter geïnterpreteerd. Passeren de revue in 's mans portfolio: Toyo Ito, Frank Ghery, Bauhaus en - mijn persoonlijke favoriet - de Helvetica.
Woordenloos
©
STOF
dinsdag 29 december 2009
Words aren't always meant to be read. Dat typeert ugmonk, het fijne label van Jeff Sheldon dat naast deze tshirt nog meer fraaie prints aanbiedt. Mooie stijl, faire prijs. Neem snel een kijkje in zijn webshop.
Haut Couture voor uw voiture
©
STOF
maandag 28 december 2009
Het magistrale Intersection Magazine neemt haar core business - man, machine én design - ernstig en dacht, als we nu eens onze fancy auto een nieuw jasje geven. Hoe zou dat jasje er dan uit moeten zien? Met de Alfa Romeo Brera als model namen Intersection enkele modeontwerpers van het slag Maison Martin Margiela onder de arm én het resultaat zijn zes speciale haute couture hoezen voor je voiture. Je kan ze allemaal bekijken op deze website.
Mini Me
©
STOF
zondag 27 december 2009
Om het 50-jarig bestaan van Mini extra luister bij te zetten, werden tien kunstenaars ingeschakeld om een Mini te beschilderen. De hele Wash Me reeks werd vervolgens te boek gesteld en ook al is deze publicatie enkel in Zwitserland te koop, via deze link kan je grasduinen door het boek bol van verfraaide modellen. Me like 'Unpainted' van Fabian Bertschinger.
Zit m'n dasje goed?
©
STOF
zaterdag 26 december 2009
Is het een das of een sjaal? De beiden. Meteen haal je een dosis nonchalance op de hals. Ideaal voor de bobo-look althans als je goedgemutst het huis uitgaat met dito sjaal. Andtie, een Deens ontwerp, is alvast een fijn accessoire voor man én vrouw, ideaal om 2010 trendbewust in te gaan.
Katholieke springplank
©
STOF
donderdag 24 december 2009
Kerstavond slaat de brug naar het katholieke jaar. Springplank naar herboren altruïsme. Over de rand van de maatschappij en de kloof met de tijd. Nederlands multidisciplinair designer Woes van Haaften raakt wat poëzie betreft altijd de kop van de nagel en zeker met deze Springplank. Het ontwerp maakt deel uit van een jubileumactie van Wonder Wood waarbij de creatieve goegemeente gevraagd werd 'iets te doen met een houten paneel'. Fijne en gezellige avond eenieder.
Bak ze bruin
©
STOF
woensdag 23 december 2009
Ideaal voor onder de kerstboom, al helemaal in het licht van het nieuwe jaar: een deegrol met kalender. Om het helemaal bruin te bakken in 2010? Of het echt gecommercialiseerd wordt, is niet duidelijk gezien het hier een inval betreft van het reclamebureau Futura 2/2 uit Macedonië.
Puur
©
STOF
dinsdag 22 december 2009
Er valt wel wat voor te zeggen, voor die nieuwe Sony Ericsson gsm. Onder de productlijn Xperia Pureness wil de producent terug gaan naar de eenvoud met een mobiele telefoon die zich ontdoet van alle complexiteit. 'Talk.Text.Time.' zoals dat met een mooie Helvetica-campagne in het vet wordt gezet, toont hoe eenvoud siert. Het transparante scherm is alvast het spektakelstuk van deze gsm die vooral wil uitblinken in afwezigheid.
Modelboot
©
STOF
zondag 20 december 2009
De Zweedse kunstenaar Michael Johansson heeft aan zijn sowieso al fantastisch 'compact'-oeuvre een modelbouwkit van een sloepje toegevoegd. Alle voortvarende elementen op schaal 1:1 worden daarbij bijeengehouden door een mal. Elke discussie of het hier kunst of design betreft raakt vervolgens kant noch wal. Johansson is met dit frame-werk niet aan zijn proefstuk toe, zo maakt hij ook de installatie Bed Frame Included.
Monsieur Dressup
©
STOF
woensdag 16 december 2009
De Monsieur Dressup van het Canadese Loyal Loot Collective doet mij om een of andere reden denken aan een Romeinse boord, die witteboorden-sacraliteit die je bij priesters aantreft. De 4 dames van het designcollectief zijn er alvast in geslaagd om te intrigeren met een eenvoudig concept als een kleerhanger. Chapeau voor Monsieur Dressup.
Tekstverwekker
©
STOF
dinsdag 15 december 2009
Ommwriter van Herrais Soto - een Barcelonees interactief reclamebureau - werpt een nieuw licht op de tekstverwerkers van vandaag. Opvallend hoezeer de programmatuur dusdanig is ontwikkeld dat het afbreuk doet aan datgene waar het eigenlijk om draait: de concentratie focussen op het geschreven woord. Welnu, Ommwriter - vooralsnog in beta-versie - biedt een inspirerend raamwerk. Een echte tekstverwekker, zeg maar.
XMAS
©
STOF
maandag 14 december 2009
Deze cynische kerstbollen leggen misschien een bom onder de vredesgedachte, maar inzake 'hoe trendy een boom versieren' zijn ze wel dodelijk effciënt: de handgranaatappels. Blinkend zilver zijn deze pareltjes van het ontwerpcollectief Dorothy per zes en voor 20 pond verkrijgbaar via Suck Uk. Ka-boom!
Bungee bird feeder
©
STOF
zaterdag 12 december 2009
In de vrieskoude dagen is het goed de vogels te voederen. Met behulp van graanbollen of beter nog deze bungee bird feeder. Als kwam hij uit de lucht gevallen, pikken de vogels graag een graantje mee van deze waaghals. Fantastische vondst van Mitchell Robinson. Te koop aan 7,50 pond.
TeuxDeux
©
STOF
donderdag 10 december 2009
Eenvoud siert, dat hoef je de gasten van swissmiss niet te vertellen. Bovenaan hun lijstje stond vandaag een nieuwe applicatie genaamd TeuxDeuxn gemaakt door FictiveKin samen met swissmiss en bedoeld om een online werklijstje te maken. Eenvoudig, mooi én vooral gebruiskvriendelijk. Het is evenwel nog wachten op de iPhone-app, want dan breekt TeuxDeux helemaal potten als je het mij vraagt.
We have decided not to die
©
STOF
woensdag 9 december 2009
Een intrigerende kortfilm van de Australiër Daniel Askill - met zo een achternaam sta je al bezwaard in het leven - waarin de grens tussen leven en dood op geheel eigenwijze wordt uitgewerkt. Knap gedaan en de 11 minuten zeker waard.
Paparclipframe
©
STOF
dinsdag 8 december 2009
Fietsenfabrikanten hebben intussen de rem op designvernieuwing losgelaten en dat leidt tot interessante modellen. De BUB-fiets van Batavus bijvoorbeeld heeft een frame gebaseerd op de paperclip en kan naar believen gepersonaliseerd worden. Nou ja, de kale versie - verkrijgbaar vanaf 399 euro - is al wondermooi dus ga liever niet te ver in de toeters en bellen. Geen wonder dat de Batavus BUB een prijs kreeg op de International Design Forum.
Bakje troost
©
STOF
maandag 7 december 2009
Maandagmorgen. Een bakje troost. Dampend en wel geurend. Goed geluimd of toch hopend. De week te starten. Koffie in het kopje. Een passe-partout voor elke, op slot geraakte, motivatie. Goed voor poëzie en melancholie. Luchtbelletjes bovenop het blinkende zwart. Gloeiend goud. Blij te merken dat artiesten styrofoam-bekertjes vol vlekken. In inkt gedrenkt, geen vitriool. Spoel je in gedachten verzonken de maandagochtend weg. Cheeming Boey, you rule!
Woody
©
STOF
vrijdag 4 december 2009
Als je dan toch in alle zakelijke houterigheid een visitekaartje boven moet halen, dan kan je dat met deze Wood Business Card Case van Massakage Tanno. Gemaakt van Japanse eik in de lichtste uitvoering, terwijl de roodgekleurde uitvoering in Paduk is en de donkere gemaakt is van walnotenhout.
Roken is dodelijk
©
STOF
donderdag 3 december 2009
Don't Tag me
©
STOF
woensdag 2 december 2009
Tshirts met de duidelijke opdruk op de bast om de drager niet te taggen als er een foto's wordt genomen. Eenvoudig, duidelijk en geen overbodige luxe in deze facebook-tijden. Voor nog geen 25 dollar een goed kerstgeschenk?
ketchup
©
STOF
dinsdag 1 december 2009
Een campagne tegen het gebruik van landmijnen door middel van ketchup-verpakkingen. Het is een idee van het Australische reclamebureau Publicis Mojo. De kracht van eenvoud is daarmee bewezen, evenals het belang van verpakkingen.
SOELAAS All rights reserved © Blog Milk - Powered by Blogger