Deense designerkoffie

zaterdag 7 september 2013



Jarenlang heb ik mezelf van cafeïne voorzien met behulp van een Krups. Een normale koffiezet waarbij alles automatisch in een thermos loopt. Het was een investering waarmee ik destijds op kot trok in Leuven. Tot de dag van vandaag heeft dat ding me veel troost geboden, al hapert er wel wat aan met de knop. En heet werd ie ook niet echt. Toch, een banaal toestel dat meer dan tien jaar meegaat, dat is een unicum. Vandaag hebben dat studentikoze juk afgeworpen, toch ten dele. Er is alvast een Bodum Bistro in de plaats gekomen en in alles overtreft het mijn verwachtingen.
Het Deense label heeft beslist de standaard verlegt in het design ervan. Dat de koffiezet bijzonder is, merk je vooral aan de achterzijde van het apparaat. De transparante kap gunt je een inkijk in het brouwproces en dat doet allerlei gedachten opborrelen. Bovendien wordt het water opgewarmd tot boven de 90 graden en dat is veel hoger dan een modaal koffiezetapparaat. Het verklaart alvast waarom de koffie in de thermos heel lang drinkbaar blijft in tegenstelling tot mijn Krups. Ook de manier waarop de koffie doorloopt is fundamenteel anders want het druppelt niet zomaar, het water wordt via een sproeikop gelijkmatig verdeeld over de speciale Bodum-filter (hier geen filterzakjes) waardoor die beter op de koffie inwerkt en alle aroma's beter losmaakt. Het versnelt ook de doorlooptijd.
Het zoeken naar de juiste koffie en de juiste maling is nu de volgende stap. Maar wees maar zeker dat het soelaas biedt. En ik heb me laten vertellen dat de toch wel stevige aankoopprijs van net geen 250 euro binnenkort aanzienlijk wordt verlaagd en om en bij de 100 euro vanaf. Slow coffee en Deens design, vertel eens waar je dat elders vinden kan?  


0 reacties:

SOELAAS All rights reserved © Blog Milk - Powered by Blogger